Kommentar af 
Lars Kunov

Lars Kunov: Onlineundervisning kan få flere til at vælge en erhvervsuddannelse

Mens erhvervsuddannelserne generelt plages af faldende søgning, oplever den online merkantile erhvervsuddannelse fremgang, skriver Lars Kunov. 

Pædagogisk set giver onlineundervisning mange muligheder. Elever får mulighed for en mere varieret og engagerende undervisningsoplevelse, hvor de kan udforske emner i deres eget tempo, skriver Lars Kunov.
Pædagogisk set giver onlineundervisning mange muligheder. Elever får mulighed for en mere varieret og engagerende undervisningsoplevelse, hvor de kan udforske emner i deres eget tempo, skriver Lars Kunov.Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Lars Kunov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der sker en stille revolution på de merkantile erhvervsuddannelser.

Antallet af elever, der starter på onlineuddannelsen til detail, handel og kontor, stiger markant. Især kontoruddannelsen med specialisering har stor fremgang.

Her er andelen på onlineuddannelsen steget til 25 procent i 2023. Det samlede antal elever på onlineuddannelserne er gået fra 1.356 elever i 2021 til 1.907 elever i 2023.

I samme periode er søgningen til de merkantile uddannelser faldet med 25 procent .

Det var ikke alle, der led under ikke at skulle mødes fysisk.

Lars Kunov

Der er ingen tvivl om, at nedlukningen under corona-pandemien lærte os at undervise online, og at der faktisk også var mange, som fandt glæde ved denne form for undervisning.

Det var ikke alle, der led under ikke at skulle mødes fysisk.

En af fordelene ved onlineundervisning er den store fleksibilitet.

Elever kan deltage i undervisningen fra hvor som helst med en internetforbindelse, hvilket kan være særligt nyttigt for dem, der har travlt med andre forpligtelser såsom arbejde eller familieansvar.

Undervisere kan også tilrettelægge undervisningen på tidspunkter, der passer bedst til deres eget skema. Det er derfor heller ikke overraskende, at det især er de ældre elever, der vælger onlinemodellen.

Pædagogisk set giver onlineundervisning mange muligheder. Elever får adgang til et væld af online ressourcer såsom videoer, interaktive øvelser og online læremidler.

Dette giver mulighed for en mere varieret og engagerende undervisningsoplevelse, hvor eleverne kan udforske emner i deres eget tempo og anvende forskellige læringsmetoder, der passer bedst til deres individuelle behov.

Læs også

For en gruppe af unge med funktionsnedsættelser eller andre særlige behov giver onlineundervisning også mulighed for at lære i et trygt rum, og det mindsker behovet for at skulle møde op på skolen og indgå i et klassefællesskab.

Kritikere vil måske hævde, at de stadig skal have praktikpladser, men der er for få praktikpladser i den merkantile verden, der ligner et gennemsnitligt dansk erhvervsskolemiljø.

Der er mange mindre kontorer, butikker og handelsvirksomheder, hvor ro og tryghed er højere.

En af de største kritikpunkter ved onlineundervisning er, at den fjerner den direkte fysiske interaktion mellem elever og undervisere samt mellem eleverne indbyrdes.

Den manglende fysiske tilstedeværelse kan føre til en følelse af isolation og begrænse mulighederne for sociale interaktioner og relationer. Derfor ses der også generelt større frafald på onlineundervisning.

I 2023 lavede Vive en undersøgelse, som viste, at indvandrere og efterkommere generelt og piger på handelsuddannelser har større frafald – disse grupper er overrepræsenteret på onlineuddannelserne, hvilket kan forklare en del af det større frafald.

EVA lavede en undersøgelse i 2023, der viste, at det samme gælder køn (flere kvinder falder fra) og alder (stiger med alderen). Disse kvinder og ældre elever er ligeledes overrepræsenterede på onlineuddannelserne.

Det kan være en vej til at få flere igennem erhvervsuddannelserne.

Lars Kunov

På de merkantile onlineuddannelser er der blevet arbejdet meget med dette. Det betyder, at frafaldet er mindsket markant.

For detail- og kontoruddannelserne er de nu sammenlignelige med de tilsvarende fysiske uddannelser.

Der er på den korte bane lidt færre elever fra onlineuddannelserne, der får praktikplads end på de ordinære uddannelser, men efter 6 måneder er forskellen jævnet ud. Tager man målgruppen i betragtning, så klarer onlineeleverne sig lige så godt.

Onlineundervisning kan ikke erstatte al undervisning. Der er mange fag, som kræver fysisk interaktion med materialer eller demonstrationer fra læreren eller sidemanden.

Desuden indebærer mange uddannelser et væsentligt element af holdningsarbejde og tilegnelse af værdier, som ofte kræver fysisk tilstedeværelse. Endelig er studiemiljøet og det sociale liv afgørende faktorer for mange elever.

Men der er emner i alle fag, som uden problemer og måske bedre kan læres online, og hvor man kan hente inspiration fra de online merkantile uddannelser. Der er også elever, for hvem det online studiemiljø er mere attraktivt.

Det kan være en vej til at få flere igennem erhvervsuddannelserne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Kunov

Rådgiver, KunovConsult, fhv. direktør, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
major (1997), cand.jur. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00