Debat

Novo Nordisk Fonden: Vi pejler efter den retning, som politikere og praktikere sætter for læring

Den nationale naturfagsstrategi udstikker en klar retning for vores arbejde som fond. Det muliggør, at vi kan være med til at styrke det danske uddannelsessystem på en måde, der understøtter de demokratisk besluttede prioriteter, skriver Berith Bjørnholm.

I Novo Nordisk Fonden vil vi gerne bidrage til, at børn og unge begejstres og opnår stærke kompetencer i naturfagene, skriver Berith Bjørnholm.<br>
I Novo Nordisk Fonden vil vi gerne bidrage til, at børn og unge begejstres og opnår stærke kompetencer i naturfagene, skriver Berith Bjørnholm.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Berith Bjørnholm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vores børn og unges uddannelse er en central opgave, som det påhviler kommunerne og staten at løfte, og som vi meget gerne vil støtte op om. Uddannelse er et vigtigt fælles samfundsanliggende, som både nu og fremover fordrer engagement fra mange forskellige aktører, herunder fra de danske fonde.

Det er lærernes og skoleledernes ansvar at varetage undervisningen inden for de af politikerne vedtagne rammer, men fondene kan bidrage med og stille ekstra ressourcer til rådighed for den enkelte skole.

I Novo Nordisk Fonden vil vi gerne bidrage til, at børn og unge begejstres og opnår stærke kompetencer i naturfagene. Derfor støtter vi læring og dannelse i skoletid og fritid, for eksempel ved at bidrage til udvikling af undervisningsressourcer, uddannelsesforskning og kompetenceudvikling af lærere og pædagoger.

Temadebat

Hvilken rolle skal fondene spille i børn og unges læring?

Fondenes donationer til uddannelsesområdet har taget fart de seneste år, men kalder det på en tydeligere politisk ramme på området?

Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører til at give deres perspektiv på forholdet mellem fondene og børn og unges læring.

Du kan læse oplægget til debatten her.

Målet er at understøtte muligheden for en varieret undervisning, der kan inspirere, motivere og styrke børnenes og de unges læring.

Den nationale naturfagsstrategi udstikker i den forbindelse en klar retning, som vi pejler efter. Det muliggør, at vi som fond kan være med til at styrke det danske uddannelsessystem på en måde, der understøtter de demokratisk besluttede prioriteter.

Fokus på aktuelle behov

For os er det vigtigt, at man som fond er bevidst om at samarbejde med og arbejde ind i uddannelsessektorens eksisterende rammer, når det handler om at fremme børn og unges læring og uddannelse.

En tæt dialog med relevante aktører på området sikrer, at fondsstøttede tiltag bygger på eksisterende viden samt konkrete erfaringer og behov, hvad enten der er tale om udvikling af nye innovative idéer eller skalering af allerede eksisterende løsninger.

Det er en styrke, at fondene har en særlig interesse i specifikke fagligheder eller emner, så længe uddannelserne ikke gøres finansielt afhængige af fondenes støtte.

Berith Bjørnholm
Senior vicepræsident for uddannelse, Novo Nordisk Fonden

En måde at sikre denne forankring på er ved at støtte miljøernes egne idéer gennem åbne opslag, hvor projekterne for eksempel er udviklet af undervisere eller andre fagprofessionelle, og hvor det er et krav, at de involverede skoler og skoleledere bakker op om projektet.

I Novo Nordisk Fonden bliver ansøgninger til vores årlige åbne opslag ydermere behandlet af faglige ekspertkomitéer, som også er tæt integreret i miljøerne.

Inden sommerferien lancerer vi desuden et nyt opslag med en efteruddannelsespulje til grundskolelærere og gymnasielærere, som med opbakning fra deres ledere kan få støtte til faglig opkvalificering ved at deltage på et selvvalgt kursus og udvikle deres undervisning sammen med kolleger.

Fælles om børn og unges læring

Det, at fondene har en særlig interesse i specifikke fagligheder eller emner, mener vi er en styrke, så længe uddannelserne ikke gøres finansielt afhængige af fondenes støtte.

Samtidig sikrer fondene bedst deres legitimitet ved at være i tæt dialog med de miljøer, der varetager vores børn og unges læring. I vores optik skal fondene – nu såvel som fremover – arbejde ind i en virkelighed, hvor politikerne sætter retning, mens den daglige undervisning er i hænderne på de fagprofessionelle. 

Vi er enige i, at vores og andre fondes øgede engagement i børn og unges læring kalder på debat. Den deltager vi gerne i, ligesom vi finder det vigtigt at have en kontinuerlig demokratisk debat om rammer og retning for børn og unges læring.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Berith Bjørnholm

Senior Vice President for Education & Outreach og leder af kunstområdet, Novo Nordisk Fonden
Cand.pharm, ph.d.

0:000:00